Een dag in het leven van een Adviseur Risicomanagement

Het werk van een adviseur is afwisselend, uitdagend en soms ook ingewikkeld. Benieuwd naar wat een adviseur nou precies doet, en hoe een dag eruitziet? Kevin Verpalen, adviseur risicomanagement bij RiskChallenger, neemt je mee in zijn dag.

27 maart 2025
Team RiskChallenger

Adviseur risicomanagement, wat is dat nu eigenlijk?

Mijn naam is Kevin Verpalen, 42 jaar uit het Brabantse Zundert en vandaag neem ik je mee om je te laten zien wat het inhoudt om adviseur bij RiskChallenger te zijn.

In eerste instantie ben ik begonnen in de bank- en verzekeringswereld om vervolgens de switch te maken naar risicomanagement. Inmiddels werk ik sinds een half jaar bij RiskChallenger, een relatief jonge organisatie, waar ik mooie kansen zie om mijn ervaring verder uit te breiden op het gebied van project risicomanagement.

Maar genoeg over mij, wat doet een adviseur risicomanagement nu eigenlijk?
Ik help organisaties om hun risico’s in kaart te brengen en te beheersen, je wilt als ondernemer ten slotte weten wat je risico’s zijn en hoe je daar het beste mee om moet gaan. Iedere week is anders omdat ik aan meerdere projecten werk waarbij ik de ene week veel mensen spreek en de andere week meer met administratieve zaken bezig ben. Juist deze afwisseling zorgt ervoor dat ik me nooit ga vervelen.

Nu is risicomanagement zeker niet het meest sexy onderwerp om over te praten maar graag laat ik je de wondere wereld van risicomanagement zien door je een dagje mee te nemen in mijn werkzaamheden.

05:00 – De wekker gaat, opstarten en autorijden

Vandaag gaat de wekker al heel vroeg want ik ga naar Amsterdam waar ik op dit moment bezig ben met een opdracht voor gemeente Amsterdam. Omdat ik in het mooie Brabant woon, tegen de Belgische grens aan moet ik een rit van 1,5 uur maken. Onderweg heb ik liever geen files dus daarom vertrek ik op tijd. Tijdens de autorit luister ik naar muziek en neem ik in mijn hoofd de dag alvast door om me een beetje voor te bereiden.

07:40 – Aankomst op kantoor

Na autorit van 1,5 uur parkeer ik mijn auto in Amsterdam. Na een kleine wandeling ben ik aangekomen op kantoor en zoek ik een plekje aan een bureau uit. Nu eerst koffie halen en dan aan de slag.

07:50 – Strategisch risicodossier

Ik ben vandaag in Amsterdam omdat ik werk voor de Gemeente Amsterdam, voor het Programma Bruggen en Kademuren. Gemeente Amsterdam heeft mij gevraagd om vanaf begin 2025 tot ten minste eind 2025 voor het Programma Bruggen en Kademuren het strategisch risicodossier te beheersen.

Dit valt niet onder de ‘normale’ opdrachten die meer projectgericht zijn, maar het gaat over de risico’s die het gehele programma aangaan. Het Programma Bruggen en Kademuren is een uitdagende klus om de komende jaren ervoor te zorgen dat alle bruggen en kademuren van Amsterdam worden gecontroleerd, en daarna zo nodig te herstellen of te vervangen.

Mijn taak in dit programma is om ervoor te zorgen dat de directie de programmadoelen halen, door de belangrijkste strategische risico’s in kaart te brengen en te monitoren. Op dagelijkse basis betekent dit dat ik mij veel inlees in zowel de openbare als de interne informatie over het programma. Daarnaast spreek ik veel met collega’s die betrokken zijn en mij veel waardevolle informatie kunnen geven.

09:00 – Kopje koffie en even bijpraten

Nadat ik in de ochtend ben begonnen met het updaten van het strategisch risicodossier is het nu hoog tijd voor een kopje koffie en bijpraten met een collega. Mijn collega Atena Zywna werkt al een jaar bij Gemeente Amsterdam waar ze al de nodige projecten heeft ondersteunt met het opzetten en beheersen van hun risicodossier. Van Atena krijg ik regelmatig belangrijke informatie over wat er speelt in de projecten die ik goed kan gebruiken voor mijn strategisch risicodossier.

09:30 – Bespreken risicodossier

Vanochtend heb ik overleg over het strategisch risicodossier met één van de directeuren en een manager projectbeheersing. Ik heb inmiddels een goed beeld gevormd over het programma en wat de doelen van het programma zijn. Mijn eerste taak is inmiddels afgerond in dit overleg kan ik de eerste resultaten laten zien in een korte presentatie samen met het plan voor het komende jaar.

Het doel voor het komende jaar is om een risicodossier neer te zetten dat gedragen en opgevolgd gaat worden door de directie.

12:00 – Lunch en even de benen strekken

Tijd voor lunch en een wandeling buiten langs de grachten. Tijdens de wandeling kom ik langs een project van het programma waar ze bezig zijn met het herstellen van een kademuur.

12:30 – Tendertraject

’s Middags ga ik voor een andere klant in Amsterdam naar een bouwlocatie waar ze zijn gestart met een tendertraject om een groot gebied aan het water te bebouwen. Deze klant heeft ons verzocht om mee te werken om een risicodossier op te stellen voor de tender. Het is mijn eerste tendertraject, dus ik heb veel zin in deze nieuwe ervaring.

Voor succesvolle tender is het van belang om een zo goed mogelijk dossier neer te zetten om Gemeente Amsterdam aan te tonen dat er aan alles wordt gedacht. Steeds vaker zien we dat klanten ons verzoeken om in een heel vroeg stadium aan te sluiten zodat ze later in het traject voorbereid zijn.

We maken voor deze start gebruikt van de Brainstormfunctie die in RiskChallenger zit. Je kunt dit het beste vergelijken met een Brown Paper sessie waarbij je post-its op een papier plakt, via RiskChallenger doe je dit digitaal waarbij iedereen via zijn laptop, mobiel of tablet mee kan doen. Op die manier halen we in een korte tijd veel bruikbare informatie op, wat daarna direct wordt omgezet in een risicodossier.

15:30 – Einde bespreking en terug naar huis

De bespreking voor de tender zit erop. Het was een leuke sessie met mensen die goed weten wat ze willen en ook zich goed bewust zijn van de risico’s waar ze mee te maken hebben. Door hun enthousiasme gaat mijn werk ook bijna vanzelf.

Dit is zeker niet altijd het geval, bij sommige sessie wordt risicomanagement nog steeds gezien als vervelend, tijdrovend en verplicht onderdeel. Tijdens dit soort sessies ben ik veel bezig om het nut en noodzaak van risicomanagement aan te tonen. Ook dat hoor bij het werk, niet iedereen kan zo enthousiast zijn over risicomanagement als mijn collega’s en ikzelf.

17:15 – Thuiskomen en aantekeningen verwerken

Zodra ik thuis ben, ga ik eerst nog wat aantekeningen verwerken die ik tijdens de bespreking vanmiddag heb gemaakt. Op die manier zit het nog vers in mijn hoofd en kan ik morgen de eerste opzet van het risicodossier met een collega bespreken die later dit traject van mij over zal nemen.

18:15 – Afsluiten en relaxen

De aantekeningen zijn klaar, het risicodossier heb ik bijgewerkt en ik heb nog een paar mails verstuurd. De dag zit erop, morgen ga ik naar kantoor in Amersfoort waar ik de andere collega’s weer zie om te horen waar ze de afgelopen week mee bezig zijn geweest. De vrijdagen gebruiken we om elkaar te zien en te spreken en ook ervaringen uit te wisselen zodat we samen van elkaar kunnen leren en nog verder groeien als organisatie maar ook als ervaren adviseurs!

---

Lijkt het je ook leuk om als adviseur risicomanagement aan de slag te gaan bij RiskChallenger? Bekijk de vacature hier.

Heb je nog vragen over dit artikel?

Neem gerust contact met ons op via de live chat of via

support@riskchallenger.nl